Πρόσφατη νομολογία


18 Μαρ 2025

ΤρΔΕφΑθ 23/2025: Η διάταξη σχετικά με την 4ετή υπηρεσία για την προαγωγή των υπηρετούντων στους επιμέρους βαθμούς του Γραμματέα Πρεσβείας είναι σύμφωνη προς το Σύνταγμα

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της παράλειψης της Διοίκησης να περιλάβει τους αιτούντες στο ερώτημα που θα υποβαλλόταν στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο για κρίση τους προς προαγωγή στον βαθμό του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄, όπως αυτή εκδηλώθηκε με την με αριθ. πρωτ. …/30.10.2023 απόφαση της Προϊσταμένης της ΣΤ1 Διεύθυνσης Προσωπικού και Διοικητικής Οργάνωσης του Υπουργείου Εξωτερικών. Ο κοινός νομοθέτης, δεν κωλύεται από την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης να εισάγει ρυθμίσεις διαφορετικές από αυτές που ίσχυαν στο παρελθόν και προς τις οποίες είχαν προσαρμοσθεί ή αποβλέψει οι διοικούμενοι, έστω και αν θίγονται υφιστάμενα δικαιώματα ή συμφέροντα αυτών, αρκεί η επιχειρούμενη ρύθμιση να χωρεί κατά τρόπο γενικό, απρόσωπο και αντικειμενικό. Εξάλλου, η επί μακρόν διατήρηση της ισχύος ενός ευνοϊκού για ορισμένη κατηγορία προσώπων νομοθετικού καθεστώτος δεν αποτελεί, κατά το Σύνταγμα, πρόσκομμα για την μεταβολή του, δεδομένου ότι ο συνταγματικός νομοθέτης, όπου θέλησε να θεσπίσει περιορισμούς στο περιεχόμενο της ρυθμιστικής δράσης του κοινού νομοθέτη, εξεφράσθη ρητώς και ειδικώς (άρθρο 78 § 2 του Συντάγματος) και, συνεπώς, ένας γενικός περιορισμός της νομοθετικής λειτουργίας στηριζόμενος σε μόνο το επισφαλές κριτήριο του ευνοϊκού για ορισμένη κατηγορία προσώπων χαρακτήρα μίας υφισταμένης ρύθμισης θα κατέληγε, ενόψει της ευρύτητάς του, στην διαιώνισή της και θα οδηγούσε στην παράλυση της δράσης του κοινού νομοθέτη και στην ματαίωση της, κατά το Σύνταγμα, αποστολής του να ρυθμίζει τις έννομες σχέσεις, σύμφωνα με τις επιταγές του δημοσίου συμφέροντος, όπως διαμορφώνονται από τις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και αντιλήψεις. Περαιτέρω, στην προκειμένη περίπτωση οι αιτούντες συμπλήρωναν την τριετή παραμονή στο βαθμό που κατείχαν 21 περίπου μήνες μετά την έναρξη ισχύος του νόμου με τον οποίο επιχειρήθηκαν οι αλλαγές στο σύστημα προαγωγών των διπλωματικών υπαλλήλων, ενώ οι Γραμματείς Πρεσβείας Γ' σε περίπου 2 μήνες. Με τα δεδομένα αυτά, κατά τρόπο συνταγματικώς ανεκτό και από την άποψη των αρχών της ισότητας, της διαφάνειας και της αξιοκρατίας διαφοροποιήθηκε, με βάση το αντικειμενικό κριτήριο του χρόνου συμπλήρωσης του απαραίτητου χρόνου για κρίση προς προαγωγή, η αντιμετώπιση της κατάστασής τους, ενώ δεν είναι νοητή η επέκταση της εξαιρετικής πρόβλεψης που ίσχυσε για τους Γραμματείς Πρεσβείας Γ' στους αιτούντες, καθώς κάτι τέτοιο θα περιόριζε υπέρμετρα την ευχέρεια του νομοθέτη να ρυθμίσει το σχετικό πεδίο και θα δυσχέραινε την επίτευξη των σκοπούμενων με τη θέσπιση της νέας διάταξης στόχων. Τέλος, η επίκληση από τους αιτούντες της μεταβατικής διάταξης της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 378 του Ν. 4781/2021 που αφορά τους υπηρετούντες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στον βαθμό του Γραμματέα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Γ’, δεν αρκεί για την παραβίαση της αρχής της ισότητας προεχόντως διότι αφορά υπαλλήλους άλλου κλάδου του Υπουργείου Εξωτερικών με διαφορετικούς βαθμούς και καθήκοντα σε σχέση με αυτά των αιτούντων, απορριπτομένων όλων των αντίθετων ισχυρισμών των αιτούντων ως αβάσιμων. 


Σύνδεσμος

ΤρΔΕφΑθ 23/2025 - Πλήρες κείμενο »