11 Δεκ 2024
Με την πρώτη των κρινόμενων αιτήσεων ζητήθηκε η ακύρωση της παράλειψης των αρμοδίων οργάνων του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) να απαντήσουν επί των από 21.7.2022 και 6.9.2022 αιτήσεων του αιτούντος σχετικά με τη χορήγηση εγγράφων. Με τη δεύτερη των υπό κρίση αιτήσεων ζητήθηκε η ακύρωση α) της υπ’ αριθμ. …/5.12.2022 πράξης του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ι.Κ.Υ. που εκδόθηκε επί των προαναφερθεισών αιτήσεων του αιτούντος και β) της σιωπηρής απόρριψης αίτησης θεραπείας του αιτούντος κατά της ως άνω πράξης του Προέδρου του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ. Ο αιτών στις από 21.7.2022, 6.9.2022 και 24.10.2022 αιτήσεις του προς το Ι.Κ.Υ. ανέφερε τους λόγους, για τους οποίους ζήτησε να του χορηγηθούν τα επίμαχα έγγραφα και στοιχεία (αντίγραφα του πλήρους κειμένου των πρακτικών των συνεδριάσεων του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ., κατά τις οποίες ελήφθη η απόφαση επί της αίτησής του για τη λήψη υποτροφίας, καθώς και επί της σχετικής ένστασής του, στοιχεία σχετικά με την κλήση των μελών του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ. να παραστούν κατά τις ως άνω συνεδριάσεις, καθώς και σχετικά με την ημερήσια διάταξη των συνεδριάσεων αυτών, αντίγραφα των πρακτικών των συνεδριάσεων του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ., κατά τις οποίες καθορίσθηκαν οι όροι του επίμαχου προγράμματος υποτροφιών και, τέλος, αντίγραφο της από16.4.2021 εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με τη δαπάνη από την προκήρυξη του εν λόγω προγράμματος υποτροφιών). Συγκεκριμένα, ο αιτών εξέθεσε ότι η πρόσβαση στα στοιχεία αυτά συνδέεται με την επιδίωξη της αποτελεσματικής υπεράσπισης των συμφερόντων του σε σχέση με την απόρριψη της αίτησης συμμετοχής του στο προκηρυχθέν από το Ι.Κ.Υ. πρόγραμμα υποτροφιών ακαδημαϊκού έτους 2019-2020, απόρριψης κατά της οποίας, μάλιστα, άσκησε σχετική αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Ανέλυσε δε ειδικώς ότι επιθυμούσε την πρόσβαση στο πλήρες κείμενο των πρακτικών των οικείων συνεδριάσεων και στα στοιχεία σχετικά με την κλήση των μελών του Δ.Σ. και την ημερήσια διάταξη, προκειμένου να διακριβώσει αν στοιχειοθετούνται τυπικοί λόγοι ακύρωσης των αποφάσεων του Δ.Σ. που ελήφθησαν κατά τις συνεδριάσεις αυτές. Περαιτέρω, τα πρακτικά των συνεδριάσεων του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ. και η εισήγηση Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που ζήτησε επιπλέον ο αιτών με την από 6.9.2022 αίτησή του, σχετίζονταν με το πρόγραμμα υποτροφιών ακαδημαϊκού έτους 2019-2020, στο οποίο είχε υποβάλει αίτηση συμμετοχής ο αιτών και, κατ’ ακολουθίαν, με την προαναφερθείσα εκκρεμή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών αίτηση ακυρώσεώς του. Υπό τα δεδομένα αυτά, θεμελιώνεται επαρκώς το εύλογο ενδιαφέρον του αιτούντος για τη χορήγηση των ζητηθέντων εγγράφων, αφού από τα στοιχεία που επικαλέσθηκε προκύπτει η σύνδεσή τους με προσωπική υπόθεσή του και με την επιδίωξη υπεράσπισης των συμφερόντων του σε σχέση με την υπόθεση αυτή. Τα δε διαλαμβανόμενα στην υπ’ αριθμ. …/5.12.2022 πράξη του προέδρου του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ. ότι στον αιτούντα είχαν ήδη χορηγηθεί τα αποσπάσματα των πρακτικών των επιμάχων συνεδριάσεων που αφορούσαν την απόρριψη της αιτήσεώς του για τη λήψη υποτροφίας και ότι δεν θεμελίωνε εύλογο ενδιαφέρον για τη χορήγηση του πλήρους κειμένου των πρακτικών του Δ.Σ., δεν συνιστούν νόμιμη αιτιολογία απορρίψεως των αιτημάτων πρόσβασης στα ζητηθέντα έγγραφα, διότι τεκμηριώνεται, κατά τρόπο αντικειμενικό, η σύνδεση των ζητηθέντων στοιχείων με την προσωπική υπόθεση του αιτούντος και, συνεπώς, ο τελευταίος είχε δικαίωμα να λάβει γνώση του περιεχομένου αυτών, προκειμένου να εκτιμήσει ο ίδιος αν τα λοιπά στοιχεία, πέραν εκείνων που του δόθηκαν, ήταν κρίσιμα για την αποτελεσματική υπεράσπιση των συμφερόντων του. Εξ άλλου, στις ένδικες αιτήσεις του αιτούντος τα ζητούμενα στοιχεία προσδιορίζονταν κατά τρόπο επαρκώς συγκεκριμένο, δεν προκύπτει δε ότι οι αιτήσεις αυτές αφορούσαν τη χορήγηση «τεράστιου όγκου εγγράφων», όπως ισχυρίζεται το Ι.Κ.Υ. με τις απόψεις του και, συνεπώς, δεν στοιχειοθετείται περίπτωση καταχρηστικής ασκήσεως του δικαιώματος πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα. Ούτε, άλλωστε, το γεγονός ότι στο πλήρες κείμενο των πρακτικών που ζήτησε ο αιτών περιλαμβάνονταν και προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, όπως αναφέρεται στην προσβαλλόμενη πράξη του προέδρου του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ., κώλυε την ικανοποίηση του σχετικού αιτήματος, καθ’ όσον τα αρμόδια όργανα του Ι.Κ.Υ. ώφειλαν να προβούν στις κατάλληλες ενέργειες, προκειμένου να ικανοποιήσουν το δικαίωμα του αιτούντος για πρόσβαση στα ζητηθέντα έγγραφα τηρώντας παράλληλα τυχόν υποχρεώσεις και δεσμεύσεις που απορρέουν από τη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Εξ άλλου, ειδικώς ως προς το αίτημα του αιτούντος για τη χορήγηση αντιγράφου της από 16.4.2021 εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε περίπτωση που τα όργανα του Ιδρύματος δεν τηρούσαν στο αρχείο τους αντίγραφο της ανωτέρω εισήγησης, ώφειλαν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 § 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, να παραπέμψουν το σχετικό αίτημα του αιτούντος στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη διεκπεραίωσή του. Υπό τα δεδομένα αυτά και εφ’ όσον δεν συνέτρεχε κάποιος από τους προβλεπόμενους στην § 3 του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας λόγους που δικαιολογούν την άρνηση χορήγησης εγγράφων, η παράλειψη των αρμοδίων οργάνων του Ι.Κ.Υ. να χορηγήσουν στον αιτούντα τα έγγραφα και στοιχεία που ζήτησε με τις από 6.9.2022 και 24.10.2022 αιτήσεις του, η οποία εκδηλώθηκε αρχικώς με την άπρακτη πάροδο εικοσαημέρου από την υποβολή των εν λόγω αιτήσεων και εν συνεχεία με την έκδοση της υπ’ αριθμ. …/5.12.2022 πράξης του προέδρου του Δ.Σ. του Ι.Κ.Υ., είναι μη νόμιμη.