20 Σεπ 2024
Ο αναιρεσείων Οργανισμός (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) στρέφεται κατά της εταιρείας με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και επιδιώκει την αναίρεση της υπ’ αριθμ. 2117/2019 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, δυνάμει της οποίας – και μετά και από την έκδοση της υπ’ αριθμ. 835/2017 προδικαστικής απόφασης του ίδιου δικαστηρίου - έγινε εν μέρει δεκτή αγωγή της αναιρεσίβλητης και υποχρεώθηκε ο αναιρεσείων Οργανισμός να της καταβάλει, εντόκως, το ποσό των 310.270,58 ευρώ, για διαφορά από διοικητική σύμβαση παροχής υπηρεσιών υγείας που είχε συνάψει το έτος 2009 η αναιρεσίβλητη εταιρεία με το ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Οργανισμός Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου» (ΟΠΑΔ). Η αναιρεσίβλητη εταιρεία παρείχε ιατρικές υπηρεσίες δυνάμει διοικητικής σύμβασης, σε ασφαλισμένους του Ο.Π.Α.Δ., ο οποίος κατέβαλε στην ενάγουσα ποσά ίσα με το 90% της αξίας των επίδικων τιμολογίων. Σε συνέχεια των ανωτέρω, η αναιρεσίβλητη άσκησε το 2015 αγωγή, προβάλλοντας ότι, μολονότι κατά το ένδικο χρονικό διάστημα εξετέλεσε τις συμβατικές υποχρεώσεις της, ωστόσο δεν της είχε αποδοθεί ακόμα το λοιπό ποσό που προέκυπτε από τα τιμολόγια. Με τη δε αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση, το δικάσαν εφετείο, αφού απέρριψε ένσταση παθητικής νομιμοποίησης του ΕΟΠΥΥ, έκρινε περαιτέρω ότι η αναιρεσίβλητη εταιρεία, κατά τον κρίσιμο χρόνο, εκπλήρωσε προσηκόντως τις συμβατικές της υποχρεώσεις προς τους ασφαλισμένους του Ο.Π.Α.Δ. και, συνεπώς, ο αναιρεσείων Οργανισμός όφειλε, ως καθολικός διάδοχος, να της καταβάλει, για την παροχή των υπηρεσιών που αφορούν όλα τα ένδικα τιμολόγια, τα υπόλοιπα των αμοιβών της, ανερχόμενα συνολικά σε 310.270,58 ευρώ. Με το άρθρο 52 του Ν. 4430/2016 επιδιώχθηκε η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων (μέχρι τις 31.12.2012) οφειλών του ΕΟΠΥΥ, ορίζοντας ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Οργανισμού που πραγματοποιείται από Φ.Κ.Α. των οποίων οι κλάδοι υγείας εντάχθηκαν στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ, διενεργείται το αργότερο έως 30.6.2017, ενώ σε περίπτωση παράλειψης της εξόφλησης των ανωτέρω υποχρεώσεων από τους Φ.Κ.Α. μέχρι την ως άνω ημερομηνία και επιστροφής των αδιάθετων υπολοίπων στο Γ.Λ.Κ., οι εναπομείνασες υποχρεώσεις βαρύνουν τον προϋπολογισμό του οικείου Φ.Κ.Α.. Μάλιστα, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού, με την εν λόγω διάταξη διευκρινίζεται ότι παραμένουν και εκκαθαρίζονται από τον ΕΟΠΥΥ εκείνες οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις που αφορούν τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, ενώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Τομέα Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων παρακολουθούνται και βαρύνουν τον προϋπολογισμό του ΕΦΚΑ. Τονίζεται ότι έπειτα από τη σύσταση του ΕΦΚΑ, οι ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (από 1.1.2006 και εντεύθεν) όλων των φορέων που είχαν υπαχθεί στον ΕΟΠΥΥ μεταφέρθηκαν στον νέο ενιαίο φορέα, εκτός από αυτές του πρώην ΟΠΑΔ -και μετά από τη σύσταση των δύο τομέων, του ΟΠΑΔ/Τομέας Ασφαλισμένων Δημοσίου-, του πρώην ΤΑΥΤΕΚΩ και του πρώην Οίκου Ναύτου, οι οποίες εξακολούθησαν να βαρύνουν τον ΕΟΠΥΥ, για λόγους αναγόμενους στην καλύτερη οργάνωση και διαχείριση των ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων των εξαιρούμενων αυτών φορέων. Στην υπό κρίση υπόθεση, συνάγεται από την ερμηνεία των στοιχείων του φακέλου ότι η κρινόμενη αίτηση συνετάγη σε χρόνο κατά τον οποίο ίσχυε ήδη η διάταξη του άρθρου 44 του Ν. 4611/2019, η οποία ορίζει ρητά ότι με αναδρομική ισχύ εξαιρούνται οι επίδικες οφειλές από την υπαγωγή στον ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα ο αναιρεσείων Οργανισμός να νομιμοποιείται παθητικά ήδη κατά τη συζήτηση της υπόθεσης στο εφετείο και, πάντως, τόσο κατά τον χρόνο άσκησης της κρινόμενης αίτησης (19.7.2019) όσο και κατά τον χρόνο της συζήτησης αυτής ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (11.1.2021). Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση, επέβαλε στον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας τη δικαστική δαπάνη της αναιρεσίβλητης εταιρείας, όπως επίσης και χρηματική ποινή υπέρ του Δημοσίου, η οποία ανέρχεται στο ποσό των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ, κατά τα άρθρα 116 και 205 του ΚΠολΔ.