Πρόσφατη νομολογία


15 Ιαν 2025

ΟλΣτΕ 1530/2023: Αντισυνταγματική διάταξη που καταργεί διοικητική πράξη κατά της οποίας εκκρεμεί αίτηση ακύρωσης, θεσπίζοντας ρύθμιση όμοια με της καταργούμενης πράξης

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της 126753/9.12.2019 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την οποία, κατά τροποποίηση της περ. 7 του άρθρου 1 της 75812/6.7.2017 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, προστέθηκε και το Επιχειρηματικό Πάρκο Γιαλού-Άγιος Δημήτριος-Πύργος στον Δήμο Σπάτων του Νομού Αττικής στις περιοχές, στις οποίες επιτρέπεται, κατά τα οριζόμενα στην § 1Α του άρθρου 16 του Ν. 4177/2013, η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές από τον μήνα Μάιο έως και τον μήνα Οκτώβριο. Στις 30.5.2020, μετά την άσκηση της κρινόμενης αίτησης (10.2.2020), για την οποία είχε ορισθεί αρχική δικάσιμος η 9.6.2020, δημοσιεύθηκε ο Ν. 4690/2020, με το άρθρο 82 του οποίου, αφενός, αντικαταστάθηκε η περ. β της § 1Α του άρθρου 16 του Ν. 4177/2013, που περιέχει την εξουσιοδοτική διάταξη κατ’ επίκληση της οποίας εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση, και, αφετέρου, η προσβαλλόμενη απόφαση καταργήθηκε αναδρομικώς από τότε που ίσχυσε. Το άρθρο 82 του Ν. 4690/2020, τόσο κατά την § 1, με την οποία το περιεχόμενο της επίδικης ρύθμισης κατέστη περιεχόμενο της περ. β΄ της §. 1Α του άρθρου 16 του Ν. 4177/2013, όσο και κατά την § 2, με την οποία η εν λόγω απόφαση καταργήθηκε από τότε που ίσχυσε, συνιστά ανεπίτρεπτη επέμβαση του νομοθέτη στα έργα της δικαστικής εξουσίας, αντίθετη στις διατάξεις των άρθρων 4 § 1, 20 § 1, 26 και 95 § 1 εδ. α΄ του Συντάγματος. Και τούτο, διότι με τις διατάξεις αυτές, όπως προκύπτει από την τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη Βουλή και τον χρόνο θέσπισής τους (εισαγωγή με τροπολογία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας, που ψηφίσθηκε στις 29.5.2020, ένδεκα μόλις ημέρες πριν από την ημερομηνία της αρχικής δικασίμου της υπόθεσης), ο νομοθέτης απέβλεψε στο να επηρεάσει το αντικείμενο της παρούσας δίκης, καταργώντας αναδρομικά την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση και αποστερώντας, με τον τρόπο αυτόν, το Δικαστήριο από τη δυνατότητα επίλυσης του ζητήματος και τους αιτούντες από τη δικαστική προστασία που δικαιούνται. Κατά συνέπεια, η μεν διάταξη του άρθρου 82 § 1 του Ν. 4690/2020 ισχύει μόνο για το μέλλον και η διάταξη του άρθρου 82 § 2 του Ν. 4690/2020 δεν επιφέρει, κατά το άρθρο 32 § 1 του π.δ. 18/1989, την κατάργηση της παρούσας δίκης, η οποία διατηρεί το αντικείμενό της. Επομένως, κρίθηκε ότι η προσβαλλόμενη 126753/9.12.2019 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων έπρεπε να ελεγχθεί με βάση το άρθρο 16 του Ν. 4177/2013, όπως ίσχυε πριν από τη συμπλήρωσή του με τον ν. 4690/2020. Περαιτέρω, όπως έχει κριθεί (ΣτΕ 535/2019 7μ.) ο Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, εκδίδοντας την 75812/6.7.2017 απόφαση κινήθηκε, ως προς τη χωρική έκταση των ρυθμίσεών της, εντός των τοπικών ορίων που προδιέγραφε ειδικώς και επιτακτικώς η εφαρμοστέα εν προκειμένω εξουσιοδοτική διάταξη της §1Α του άρθρου 16 του Ν. 4177/2013, χωρίς να έχει από τον νόμο την εξουσία να συμπεριλάβει στη ρύθμιση της πράξης πέραν του ακινήτου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και περιοχές άλλες και, ειδικότερα, στην Περιφερειακή Ενότητα Ανατολικής Αττικής, και το τμήμα της εδαφικής έκτασης του Δήμου Σπάτων-Αρτέμιδος, στο οποίο βρίσκεται το επιχειρηματικό πάρκο Γιαλού-Άγιος Δημήτριος-Πύργος. Με τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη 126753/9.12.2019 υπουργική απόφαση, συμπεριλαμβάνοντας στην ανωτέρω ρύθμιση και το προαναφερόμενο επιχειρηματικό πάρκο, κρίθηκε μη νόμιμη και ακυρωτέα, διότι έχει εκδοθεί καθ’ υπέρβαση της ως άνω εξουσιοδοτικής διάταξης της § 1Α του άρθρου 16 του ν. 4177/2013. Συνεπώς, το ΣτΕ δέχτηκε την αίτηση και απέρριψε τις παρεμβάσεις.


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 1530/2023 - Πλήρες κείμενο »