4 Φεβ 2022
Ο αιτών με την αίτησή του ζητεί την ακύρωση διοικητικής πράξης της Προϊσταμένης της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) Πτολεμαΐδας Ν. Κοζάνης, καθώς και κάθε άλλης σχετικής πράξης ή παράλειψης της Διοίκησης. Δυνάμει της ανωτέρω διοικητικής πράξης απορρίφθηκε αίτηση του αιτούντος περί διαγραφής του από το μητρώο της φορολογικής αρχής ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΕ «…». Η υπ’ αριθμόν 1296/2019 απόφαση του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας παραπέμπεται στην Ολομέλεια ένεκα σπουδαιότητας των ζητημάτων αυτής, και ειδικότερα για την διακρίβωση αναγκαιότητας δημοσίευσης της παραίτησης του αιτούντος στην ΕτΚ, ως προϋπόθεσης για την διαγραφή από το φορολογικό μητρώο. Ειδικώς για νομικά πρόσωπα, στο φορολογικό μητρώο καταχωρίζεται, μεταξύ άλλων στοιχείων, και η ταυτότητα των νομίμων εκπροσώπων τους και εν γένει κάθε προσώπου εντεταλμένου στην διοίκηση ή διαχείριση ή εκπροσώπησή τους, ενώ σε δημοσιότητα υποβάλλονται, μεταξύ άλλων, ο διορισμός και η για οποιοδήποτε λόγο παύση με τα στοιχεία ταυτότητας των προσώπων, ασκούντων τη διαχείριση της εταιρείας, εχόντων την εξουσία να την εκπροσωπούν από κοινού ή μεμονωμένα. Έτσι, για τη διαγραφή ενός προσώπου, που έχει απολέσει την ιδιότητα του προέδρου διοικητικού συμβουλίου ή διευθύνοντος συμβούλου, από το φορολογικό μητρώο ανωνύμου εταιρείας, συνεπεία αποχωρήσεως, παύσεως, ή παραιτήσεως, πρέπει να έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διατυπώσεις εμπορικής δημοσιότητας (καταχώριση στο μητρώο ανωνύμων εταιρειών, δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, Γ.Ε.Μ.Η.), ώστε η εταιρεία να δύναται να αντιτάξει την επελθούσα μεταβολή στους τρίτους, εκτός εάν επικαλεσθεί και αποδείξει ότι την γνώριζαν. Ο νόμος δεν αποκλείει την κίνηση της διαδικασίας δημοσίευσης με επιμέλεια οποιουδήποτε ενδιαφερομένου, και ιδίως των διευθυνόντων την εταιρεία φυσικών προσώπων. Σύμφωνα με τη γνώμη της μειοψηφίας, η ανωτέρω δημοσιότητα δεν έχει συστατικό αλλά βεβαιωτικό - δηλωτικό χαρακτήρα και, συνεπώς, η έλλειψή της δεν επιδρά, καθ’ εαυτήν, στο κύρος της παύσεως. Εξάλλου, το Δημόσιο δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί ως «συναλλασσόμενος τρίτος», όταν κατά την άσκηση της φορολογικής του εξουσίας και προκειμένου να καθορίσει το υποκείμενο φορολογικού βάρους, κυρώσεως ή μέτρου, στις περιπτώσεις που η επιβολή τους προϋποθέτει κατά νόμον την ιδιότητα του μέλους διοικητικού συμβουλίου ανώνυμης εταιρείας, αποβλέπει στην ύπαρξη της εν λόγω ιδιότητας. Παραπέμπεται στο Β΄ Τμήμα του Δικαστηρίου για περαιτέρω εκδίκαση.