Πρόσφατη νομολογία


8 Αυγ 2024

ΔΕΕ της 29.7.2024, C-14/23: Κράτος μέλος μπορεί να απορρίψει αίτηση άδειας παραμονής για εκπαιδευτικούς λόγους ακόμη και αν δεν έχει μεταφέρει ορθά τη σχετική Οδηγία

Τον Αύγουστο του 2020, μία υπήκοος του Καμερούν υπέβαλε αίτηση για βίζα προκειμένου να σπουδάσει στο Βέλγιο. Το βελγικό κράτος απέρριψε την αίτηση με την αιτιολογία ότι από τις ανακολουθίες του σχεδίου σπουδών της προέκυπτε ότι εξέλιπε η πραγματική πρόθεση να πραγματοποιήσει σπουδές στο Βέλγιο. Η ενδιαφερόμενη προσέβαλε την απόφαση αυτή ενώπιον του Conseil du contentieux des étrangers (Συμβούλιο επιλύσεως ενδίκων διαφορών επί υποθέσεων αλλοδαπών) (Βέλγιο), το οποίο απέρριψε την προσφυγή. Τον Ιανουάριο του 2021, άσκησε αναίρεση ενώπιον του βελγικού Συμβουλίου της Επικρατείας, το οποίο υπέβαλε σχετική προδικαστική παραπομπή στο ΔΕΕ. Το ΔΕΕ έκρινε τα εξής: Η οδηγία (ΕΕ) 2016/801, σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών με σκοπό την έρευνα, τις σπουδές, την πρακτική άσκηση, την εθελοντική υπηρεσία, τις ανταλλαγές μαθητών ή τα εκπαιδευτικά προγράμματα και την απασχόληση των εσωτερικών άμισθων βοηθών (au pair), ιδίως λαμβανομένου υπόψη του άρθρου 3, σημείο 3, αυτής, δεν αντιτίθεται στο να απορρίπτει κράτος μέλος αίτηση εισδοχής στο έδαφός του με σκοπό τις σπουδές με την αιτιολογία ότι ο υπήκοος τρίτης χώρας υπέβαλε την αίτηση χωρίς να έχει την πραγματική πρόθεση να πραγματοποιήσει σπουδές στο έδαφος του εν λόγω κράτους μέλους, ενώ δεν έχει μεταφέρει το άρθρο 20 § 2, στοιχ. στʹ, της οδηγίας αυτής στο εσωτερικό του δίκαιο, κατ’ εφαρμογήν της γενικής αρχής του δικαίου της Ένωσης περί απαγόρευσης των καταχρηστικών πρακτικών. Επίσης, το άρθρο 34 § 5 της Οδηγίας 2016/801, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα του άρθρου 47 του ΧΘΔ, δεν αντιτίθεται στο να συνίσταται το μέσο έννομης προστασίας κατά απόφασης, ληφθείσας από τις αρμόδιες αρχές, περί απορρίψεως αίτησης εισδοχής στο έδαφος κράτους μέλους με σκοπό τις σπουδές αποκλειστικώς σε προσφυγή ακύρωσης, χωρίς το δικαστήριο που επιλαμβάνεται της προσφυγής να διαθέτει την εξουσία να υποκαταστήσει, όπου κρίνεται σκόπιμο, με τη δική του εκτίμηση εκείνη των αρμοδίων αρχών ή να εκδώσει νέα απόφαση, εφόσον οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ασκείται η προσφυγή αυτή και, κατά περίπτωση, εκτελείται η δικαστική απόφαση που εκδίδεται μετά το πέρας της διαδικασίας προσφυγής προβλέπονται κατά τρόπον ώστε να επιτρέπουν την έκδοση νέας αποφάσεως εντός σύντομου χρόνου, σύμφωνης με την εκτίμηση που περιλαμβάνεται στην ακυρωτική δικαστική απόφαση, ούτως ώστε ο επαρκώς επιμελής υπήκοος τρίτης χώρας να μπορεί να επωφεληθεί πλήρως από τα δικαιώματα που αντλεί από την οδηγία 2016/801. 


Σύνδεσμος

ΔΕΕ της 29.7.2024, C-14/23, αίτηση προδικαστικής παραπομπής, ΧΧX κατά État belge - Πλήρες κείμενο »