Πρόσφατη νομολογία


30 Αυγ 2024

ΔΕΕ C-112/23, C-223/22: Αντίθετη στο Δίκαιο ΕΕ η αδιάλειπτη 10ετής διαμονή των επί μακρόν διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών για πρόσβαση σε μέτρο κοινωνικής ασφάλισης

Δύο υπήκοοι τρίτων χωρών, επί μακρόν διαμένουσες στην Ιταλία, κατηγορούνται για τη διάπραξη ποινικού αδικήματος. Συγκεκριμένα, κατηγορούνται ότι υπέγραψαν αιτήσεις προκειμένου να λάβουν το «εισόδημα του πολίτη», το οποίο αποτελεί κοινωνική παροχή αποσκοπούσα στη διασφάλιση ενός ελάχιστου ορίου διαβίωσης. Σύμφωνα με την κατηγορία, βεβαίωσαν ψευδώς ότι πληρούσαν τις προϋποθέσεις χορήγησης της παροχής αυτής, περιλαμβανομένης της προϋπόθεσης περί τουλάχιστον δεκαετούς διαμονής στην Ιταλία, η οποία κατά τα δύο τελευταία έτη πρέπει να είναι αδιάλειπτη. Με τον τρόπο αυτό, έλαβαν αχρεωστήτως συνολικά ποσά 3.414,40 ευρώ και 3.186,66 ευρώ, αντιστοίχως. Το πλημμελειοδικείο Νάπολης (Ιταλία) ζητεί από το ΔΕΕ να διευκρινίσει εάν η εν λόγω προϋπόθεση διαμονής είναι σύμφωνη με την οδηγία σχετικά με το καθεστώς υπηκόων τρίτων χωρών οι οποίοι είναι επί μακρόν διαμένοντες. Σύμφωνα με το ΔΕΕ, η επίμαχη προϋπόθεση διαμονής συνιστά έμμεση δυσμενή διάκριση εις βάρος των επί μακρόν διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών, ενώ, ακόμη και αν η προϋπόθεση αυτή ισχύει και ως προς τους ημεδαπούς, επηρεάζει κυρίως τους αλλοδαπούς στους οποίους καταλέγονται, μεταξύ άλλων, οι εν λόγω υπήκοοι τρίτων χωρών. Περαιτέρω, το ΔΕΕ διαπίστωσε ότι η Οδηγία 2003/109 προβλέπει προϋπόθεση νόμιμης και αδιάλειπτης διαμονής πέντε ετών στο έδαφος κράτους μέλους προκειμένου να αναγνωριστεί σε υπήκοο τρίτης χώρας το καθεστώς του επί μακρόν διαμένοντος. Ο νομοθέτης της Ένωσης θεώρησε ότι η εν λόγω περίοδος είναι επαρκής ώστε το πρόσωπο αυτό να δικαιούται ίση μεταχείριση με τους υπηκόους του κράτους μέλους, ιδίως όσον αφορά τα μέτρα κοινωνικής ασφάλισης, κοινωνικής αρωγής και κοινωνικής προστασίας. Επομένως, ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να παρατείνει μονομερώς την περίοδο διαμονής που απαιτείται από την οδηγία προκειμένου ο επί μακρόν διαμένων υπήκοος τρίτης χώρας να μπορεί να απολαύει ίσης μεταχείρισης με τους ημεδαπούς όσον αφορά την πρόσβαση σε ένα τέτοιο μέτρο. Καταληκτικά, το ΔΕΕ έκρινε ότι το άρθρο 11 § 1 στοιχ. δʹ της Οδηγίας 2003/109/ΕΚ, σχετικά με το καθεστώς υπηκόων τρίτων χωρών οι οποίοι είναι επί μακρόν διαμένοντες, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα του άρθρου 34 του ΧΘΔ, αντιτίθεται σε ρύθμιση κράτους μέλους η οποία, αφενός, εξαρτά την πρόσβαση των επί μακρόν διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών σε μέτρο κοινωνικής ασφάλισης, κοινωνικής αρωγής ή κοινωνικής προστασίας από την ισχύουσα και για τους υπηκόους του εν λόγω κράτους μέλους προϋπόθεση τουλάχιστον δεκαετούς διαμονής σε αυτό το κράτος μέλος, η οποία κατά τα δύο τελευταία έτη πρέπει να είναι αδιάλειπτη, και, αφετέρου, προβλέπει ότι τιμωρείται ποινικώς κάθε ψευδής δήλωση σχετικά με την εν λόγω προϋπόθεση διαμονής. 


Σύνδεσμος

ΔΕΕ της 29.7.2024, C-112/23, C-223/22, αίτηση προδικαστικής παραπομπής, CU, ND - Πλήρες κείμενο »