Ι. Ρόκας/Γ. Θεοχαρίδης, Ναυτικό Δίκαιο, 5η έκδ., 2024
Η εκπόνηση της ενημερωμένης νέας έκδοσης του παρόντος κρίθηκε αναγκαία κυρίως λόγω της έναρξης ισχύος του νέου ΚΙΝΔ τον Μάιο 2023. Στις νέες θεματικές της παρούσης έκδοσης περιλαμβάνονται ζητήματα σύγκρουσης πλοίων και εφαρμοστέου δικαίου, ιδιαίτερα όταν εμπλέκεται ελληνικό πολεμικό ή εκτελούν δημόσια υπηρεσία πλοίο, και έχει προστεθεί νέο κεφάλαιο που πραγματεύεται το εφαρμοστέο διεθνές δίκαιο σε σχέση με τη θεμελίωση δικαιοδοσίας και την ανεύρεση του εφαρμοστέου ουσιαστικού δικαίου. Αναλύονται, επίσης, θέματα αποζημιωτικής ευθύνης του πλοιοκτήτη, του υπεύθυνου έναντι του πλοιοκτήτη και του ζημιωθέντα, αλλά και των ζημιωθέντων πληρωμάτων, επιβατών και τρίτων έναντι των πλοιοκτητών αμφοτέρων των συγκρουσθέντων πλοίων, καθώς και θέματα προνομιακού χαρακτήρα, έκτασης και παραγραφής απαιτήσεων που απορρέουν από σύγκρουση πλοίων.
Επιπλέον, στο έργο έχει προστεθεί νέο κεφάλαιο για τα ναυάγια, όπου αναλύονται οι έννοιες του ναυαγίου του ν. 2881/2001 και της ναυαγιαίρεσης, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία ανέλκυσής του από τον αρμόδιο οργανισμό ή τη λιμενική αρχή, η εκποίησή του, η φύση των δικαιωμάτων του πλειοδότη και άλλα σχετικά θέματα. Ακόμη, η νέα έκδοση περιλαμβάνει θέματα προστασίας των επιβατών σε θαλάσσιες ενδομεταφορές του ν. 3709/2008 και του καθεστώτος της θαλάσσιας περιήγησης με σύμβαση οργανωμένου ταξιδιού, που διέπεται από τις διατάξεις της Οδηγίας 2015/2302. Γίνεται αναλυτική αναφορά στη συμπληρωματική εφαρμογή του Κανονισμού 1177/2010 για τα δικαιώματα επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές σε περιπτώσεις θανάτου ή τραυματισμού, ζημιών σε αποσκευές και τιμαλφή, ζητήματα δηλαδή που ρυθμίζονται από τη ΔΣ Αθηνών του 1974. Επιπλέον, μεταξύ άλλων, γίνεται αναλυτική αναφορά στην ακυρότητα απαλλακτικών ρητρών. Τέλος, η παρούσα αναθεωρημένη έκδοση εμπλουτίζει σημαντικά την ερμηνεία των Κανόνων Χάγης-Βίσμπυ (ΚΧΒ) που περιέχεται στο τμμα για τη σύμβαση μεταφοράς πραγμάτων και καλύπτει ένα σημαντικό κενό της ελληνικής βιβλιογραφίας.
Κατά τα άλλα, και η παρούσα έκδοση εξακολουθεί να διατηρεί τον συνοπτικό τρόπο προσέγγισης, ώστε να αποτελεί χρήσιμο εργαλείο, τόσο στους πρακτικούς όσο και στους θεωρητικούς του ναυτικού δικαίου.
Διαθέσιμο σε: