Πρόσφατη νομολογία


9 Απρ 2021

ΟλΣτΕ 311/2021: Νέο Μισθολόγιο Στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας- προσβολή απλής ερμηνευτικής εγκυκλίου, στερούμενης εκτελεστού χαρακτήρα

Δυνάμει του ν. 4472/2017 θεσπίζονται νέες μισθολογικές ρυθμίσεις ειδικών κατηγοριών λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, τίθεται σε ισχύ αναδρομικά από 1.1.2017 νέο αναμορφωμένο μισθολόγιο και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και περιέχονται ρυθμίσεις για τον τρόπο υπολογισμού της προσωπικής διαφοράς σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού προκύπτουν αποδοχές χαμηλότερες, ενώ περιλαμβάνεται και ρύθμιση για τον τρόπο καταβολής της προκαλούμενης αύξησης σε περίπτωση που από τις ρυθμίσεις του ν. 4472/2017 προκύπτουν τακτικές αποδοχές υψηλότερες. Ως βάση υπολογισμού της μεν προσωπικής διαφοράς (αποδοχές χαμηλότερες) αναφέρονται οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που δικαιούνταν» ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016, ενώ, αντιθέτως, ως βάση υπολογισμού της προκαλούμενης αύξησης (αποδοχές υψηλότερες) αναφέρονται οι τακτικές μηνιαίες αποδοχές «που ελάμβανε» ο λειτουργός ή υπάλληλος στις 31.12.2016. Δεδομένου, όμως, ότι η βάση υπολογισμού των δύο περιπτώσεων που ενδέχεται να προκύψουν από την εφαρμογή των νέων μισθολογικών ρυθμίσεων πρέπει να είναι η ίδια (κοινή), εφόσον οι περιπτώσεις αυτές ενδέχεται να προκύψουν είτε η μια είτε η άλλη (και όχι και οι δύο ταυτόχρονα), οι εν λόγω διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 155 έχουν την έννοια ότι ως τακτικές αποδοχές για την εξεύρεση της διαφοράς με τις αποδοχές του νέου μισθολογίου είναι αυτές που πράγματι καταβλήθηκαν στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις 31.12.2016 σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4307/2014 και όχι «οι καταβλητέες» κατόπιν των 1125 έως 1128/2016 ακυρωτικών αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας σύμφωνα, δηλαδή, με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν. 3205/2003, όπως ίσχυαν πριν την 1.8.2012. Το ότι αυτή δε είναι η έννοια του άρθρου 155 του ν. 4472/2017 για την προσωπική διαφορά προκύπτει και από τη μεταγενέστερη διάταξη του άρθρου 10 παρ. 3 του ν. 4575/2018. Με τα δεδομένα αυτά η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία, επί του άρθρου 155 του ν. 4472/2017, με βάση παραδείγματα εφαρμογής, χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό και σύγκριση της προσωπικής διαφοράς της παρ. 1 του εν λόγω άρθρου τις τακτικές αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τις πράγματι καταβαλλόμενες στις 31-12-2016, σύμφωνα με τον ν. 4307/2014, δεν περιέχει νέους κανόνες δικαίου σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον ν. 4472/2017, αλλά ερμηνεύει τις ανωτέρω διατάξεις. Περαιτέρω, οι προβλέψεις της προσβαλλόμενης πράξης ως προς το ποιες από τις καταβαλλόμενες στις 31-12-2016 μηνιαίες αποδοχές και επιδόματα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς ναι μεν δεν διατυπώνονται ρητώς στο άρθρο 155 του ν. 4472/2017, προκύπτουν, όμως, ερμηνευτικώς από το άρθρο 155 παρ. 1 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 153 παρ. 10 του ν. 4472/2017. Συνεπώς, και οι ρυθμίσεις αυτές δεν είναι νέες σε σχέση με τα οριζόμενα στο άρθρο 155 του νόμου. Ενόψει των ανωτέρω, η προσβαλλόμενη πράξη, εκδοθείσα, άλλωστε, χωρίς την επίκληση εξουσιοδοτικών διατάξεων και μη δημοσιευθείσα, δεν σκοπεί να εισαγάγει, αλλ’ ούτε εισάγει, νέες ρυθμίσεις για τα ζητήματα του νέου μισθολογίου των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και δεν έχει κανονιστικό χαρακτήρα, περιοριζόμενη στην, προς ενημέρωση των αρμοδίων υπηρεσιών, επανάληψη των ρυθμίσεων του ν. 4472/2017 και την παροχή επεξηγήσεων για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους. Αποτελεί, συνεπώς, απλή ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αναφερόμενες στον πίνακα αποδεκτών υπηρεσίες, στερούμενη εκτελεστού χαρακτήρα. (Μειοψ.).


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 311/2021 - Πλήρες κείμενο »