Πρόσφατη νομολογία


15 Νοε 2021

ΟλΣτΕ 1579/2021: Νομιμότητα παραχώρησης χρήσης νοσοκομείου για την εγκατάσταση ανήλικων μεταναστών & προσφύγων

Με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 24 παρ. 2 του Συντάγματος και τις ισχύουσες διατάξεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Μελισσίων, δεδομένου ότι με αυτήν η πτέρυγα Μπόμπολα του ΓΝΑ Αμαλία Φλέμινγκ παραχωρείται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για χρήση (εγκατάσταση ανήλικων προσφύγων και μεταναστών) μη προβλεπόμενη στο ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ). Κατά την εξέταση της νομιμότητας της προσβαλλόμενης παραχώρησης δεν ελέγχεται μόνον η συνδρομή των προϋποθέσεων της ως άνω διατάξεως, αλλά το επιτρεπτό και η συμφωνία του δημοσίου ή κοινωφελούς σκοπού, για τον οποίο παραχωρείται το ακίνητο, προς την πολεοδομική νομοθεσία. Ειδικότερα, το καθεστώς χρήσεων γης της περιοχής αποτελεί, επίσης, νόμιμη προϋπόθεση της παραχώρησης εφόσον η διασφάλιση της συμβατότητας αυτής, και κατά το εν λόγω στάδιο, αποτελεί, εν πάση περιπτώσει, υλοποίηση της συνταγματικής επιταγής περί ορθολογικού πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Περαιτέρω, όπως έχει παγίως κριθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 1 έως 3, 4 παρ. 2 έως 5 του ν. 2508/1997 βασικό στοιχείο του ΓΠΣ είναι ο καθορισμός χρήσεων γης στην περιοχή που καλύπτει, ρύθμιση από την οποία εξαρτάται κατά μεγάλο ποσοστό η πολεοδομική οργάνωση και εξέλιξη της περιοχής που αφορά. Ο καθορισμός των επιτρεπόμενων χρήσεων γης κατά τις διατάξεις αυτές, εφόσον δεν χρειάζεται περαιτέρω εξειδίκευση, είναι δεσμευτικός τόσο ως προς την έκταση, στην οποία αφορά η προβλεπόμενη χρήση γενικής πολεοδομικής λειτουργίας και η δέσμη των ειδικών πολεοδομικών λειτουργιών της χρήσης αυτής, όσο και ως προς τον χρόνο εφαρμογής τους, ο οποίος συμπίπτει, κατά κανόνα, με την έναρξη ισχύος της εγκριτικής του Γ.Π.Σ. απόφασης. Ως εκ τούτου, από τη δημοσίευση της τελευταίας αυτής απόφασης επιτρέπονται μόνον οι χρήσεις γης που αυτό προβλέπει, ενώ οι χρήσεις γης που θα προβλεφθούν από την πολεοδομική μελέτη ή την τροποποίηση του τυχόν υφισταμένου σχεδίου δεν επιτρέπεται να αποκλίνουν από τις επιτρεπόμενες βάσει του γενικού πολεοδομικού σχεδίου χρήσεις. Ανεξαρτήτως αν η σκοπούμενη εγκατάσταση δομής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών είναι κατ’ αρχήν επιτρεπτή στην πτέρυγα του Νοσοκομείου με βάση το  ισχύον ΓΠΣ της περιοχής, αυτή είναι, πάντως, δυνατή στα επίμαχα κτίρια από την άποψη των επιτρεπόμενων χρήσεων γης με βάση την διάταξη της παρ.3 του άρ. 16 του Ν. 4375/2016. Η διάταξη αυτή προβλέπει ρητά τη δυνατότητα παρεκκλίσεων από τις σχετικές πολεοδομικές διατάξεις για τις ανάγκες εγκατάστασης των δομών του άρθρου 10 του ίδιου νόμου. Η ανωτέρω ρύθμιση, με βάση την οποία επιτρέπεται προσωρινή παρέκκλιση από τις ισχύουσες στην περιοχή γενικές ή ειδικές χρήσεις γης, η οποία υπαγορεύεται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, που συνδέονται με την αθρόα είσοδο αλλοδαπών στην Χώρα και την επείγουσα ανάγκη στέγασης αυτών, δεν προσκρούει στις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 2 του Συντάγματος (πρβλ. ΣτΕ 23/2019), λαμβανομένου, άλλωστε, υπ’ όψιν και του ότι η προκείμενη εγκατάσταση δομής φιλοξενίας, ενόψει της προτεινόμενης συνολικής δυναμικότητάς της (90+64 κλίνες), δεν μεταβάλλει, πάντως, ουσιωδώς την πολεοδομική φυσιογνωμία της περιοχής για την οποία το ΓΠΣ προβλέπει χρήση «Περίθαλψης-Νοσοκομείου». Επίσης, το άρθρο 50 παρ. 1 εδ. στ΄ του Ν. 4430/2016 για την παραχώρηση ανεκμετάλλευτων ακινήτων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αποβλέπει στην εξυπηρέτηση του εκεί ειδικώς εκτιθεμένου δημοσίου συμφέροντος και παράλληλα στην αποφυγή της φθοράς και της απαξίωσης των ακινήτων αυτών. Η ανωτέρω διάταξη, δεν απαιτεί τα παραχωρούμενα ακίνητα να είναι «κενά». Και ναι μεν στην αιτιολογική έκθεση του νόμου αναφέρεται ότι η ρύθμιση καταλαμβάνει ακίνητα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, τα οποία παραμένουν «κενά» επί σειρά ετών, υφιστάμενα φθορές που οδηγούν σε μείωση της αξίας τους, όμως, κατά την έννοια της διάταξης, καταλαμβάνονται και ακίνητα τα οποία δεν αξιοποιούνται κατά τον προσήκοντα, σύμφωνα με τον προορισμό τους, τρόπο, με αποτέλεσμα να υφίστανται ανεπαρκή συντήρηση και να μειώνεται η αξία τους. Περαιτέρω, κτίρια, όπως τα επίμαχα, τα οποία  χρησιμοποιούνταν μέχρι την έκδοση της ένδικης πράξης παραχώρησης μόνο για δευτερεύουσες και βοηθητικές ανάγκες του Νοσοκομείου σε σχέση με τον προορισμό τους ως νοσηλευτικών μονάδων, χωρίς να πραγματοποιείται η κατάλληλη συντήρησή τους, με αποτέλεσμα να υφίστανται φθορές που μειώνουν την αξία τους, εμπίπτουν στην διάταξη και νομίμως παραχωρήθηκε η χρήση τους  κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης. Τέλος, δεν προκύπτει προσβολή του δικαιώματος προστασίας της υγείας, της μη διακινδύνευσης του επιπέδου παροχής υπηρεσιών υγείας από το Κράτος και συναφούς παράβασης της αρχής της αναλογικότητας από την ένδικη πράξη παραχώρησης της χρήσης.


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 1579/2021 - Πλήρες κείμενο »